Mindfulness Training

Train jezelf meer en vaker aanwezig te zijn in je eigen leven. In deze 8 weekse training leer je je aandacht naar binnen te richten en stil te staan bij je volledige ervaring van het moment.

Wat is mindfulness?

Mindfulness gaat over meer open en bewust aanwezig zijn bij je ervaring van dit moment.

Hoe gaat het nu écht met je, op dit moment? Hoe ‘weet’ je bijvoorbeeld of het goed met je gaat en misschien nog wel belangrijker, hoe ‘weet’ je of het níet goed met je gaat?

Het gaat over een speciale manier van aandacht hebben voor wat er nu is. Gerichte aandacht voor dat wat er zich afspeelt in jou en de ruimte om je heen, op het moment zelf, zonder oordeel, aan de dingen zoals ze zijn.
Nu is volledige, gerichte aandacht niet iets waarin we van nature erg goed zijn. De geest krijgt voortdurend veel andere prikkels en zeker met je smartphone in de buurt. Je aandacht wordt afgeleid, je dwaalt af, gaat associëren, plannen, organiseren, oordelen, herinneren, twijfelen of indutten. Voor je het weet ben je meegenomen in een gedachtentrein en verlies je de aandacht voor hetgeen waar je eigenlijk mee bezig was. Je functioneert dan als het ware op de automatische piloot. Je handelt, denkt en voelt dan vanuit automatische patronen en gewoontes die niet altijd even functioneel of gewenst zijn. Daarbij gaat er ook nog eens veel van de ervaring van het moment zelf aan je voorbij.

Mindfulness is een vaardigheid die je leert hoeveel we in de automatische piloot leven en hoe gewoontes en patronen een groot deel van ons leven invullen, regelmatig zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Door mindfulness in je leven te integreren ga je steeds meer en steeds vaker beseffen dat je een keuze hebt; de keuze om niet gelijk te reageren, de keuze om meer te zijn dan je emoties en problemen, de keuze om gedachten of gevoelens los te laten of juist eens wat beter te onderzoeken. Dit besef levert je uiteindelijk zelfacceptatie, zelfregie en vrijheid op. Er ontstaat meer rust in je hoofd en meer ruimte om te genieten.

Wat is mindfulness training?

Door middel van aandachtoefeningen, simpele bewegingsoefeningen en thuisopdrachten word je stap voor stap bewuster hoe je gedachten, emoties en lichaam met elkaar in verbinding staan. Je hoofd draait vaak op volle toeren en de rem is lastig te vinden, terwijl je lichaam de stopsignalen al heeft afgegeven.
Door je aandacht naar binnen te richten en hierbij stil te staan, ontdek je hoe je veelal onbewust vanuit gewoontes en patronen een groot deel van je leven invult en wat jouw stresssignalen zijn.
Tijdens de mindfulness training leer je hoe je je aandacht kan richten op datgene wat écht belangrijk is voor jou, hoe je demotiverende gedachten kunt loslaten en hoe je goed voor jezelf kunt zorgen. Hierdoor laat je je leven minder leiden door je automatische piloot en ben je beter in staat kalmer, wijzer, vriendelijker en creatiever te handelen.

In de 8 weekse training komen wekelijks een verschillend thema en meerdere aandachts- en inzichtsoefeningen aan bod. Je leert mindfulness stap voor stap thuis toe te passen in je dagelijkse leven, waardoor je concrete handvatten hebt om op een eenvoudige, constructieve manier om te gaan met stress, emoties, moeilijke situaties en ongemakken.

De sessies duren wekelijks 2,5 uur in een klein groepje van max. 10 deelnemers. Binnen de groep hecht ik veel waarde aan het creëren van veiligheid, een warme sfeer en persoonlijke aandacht.

MBCT is wetenschappelijk onderbouwd

Deze 8 weekse mindfulness training (Mindfulness Based Cognitieve Therpie, MBCT), is gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwd programma, onwikkeld door de grondlegger van Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR), Jon Kabat-Zinn.
Uit veelvuldig onderzoek blijkt het toepassen van mindfulness effectief bij stress gerelateerde klachten, depressieve klachten, burn-out, angstklachten, piekeren, slapeloosheid en (chronische) pijnklachten. Daarnaast blijkt mindfulness een grote bijdrage te leveren aan een (zelf)bewuster leven met meer balans, ontspanning en plezier.
Je leert uiteindelijk anders naar je problemen te kijken of er anders mee om te gaan door het (durven) stilstaan bij je ervaring, acceptatie en loslaten.



"Geef mij de kalmte om te accepteren wat ik niet kan veranderen; de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. En de wijsheid om het verschil te kennen."

Referenties

"Nieuwe ervaringen ontdekt in combinatie met herkenning van gebeurtenissen, gedachten en reacties."

Véronique

"Inspirerende training met een geduldige, deskundig en bevlogen trainster (Mithra)! De training heeft mij echt laten zien hoe ik meer balans en rust in mijn hoofd en in mijn leven kan brengen. Ik wil nu niet meer zonder!"

Chris, Zangeres / Zangdocente

"Bewust met je gedachten, gevoelens en emoties omgaan geeft ademruimte. Zeker doen deze training!"

Stephanie, Algemeen hulpverlener

Praktische info

In samenwerking met Mindvol.nl is er reeds een trainingen gestart:

- Locatie Breda:

Proefles in Breda: donderdag 14 september 2017, 20.00-22.00 uur

8 weken Mindfulness Training: 8 donderdagavonden, start per 21 september 2017

Tijd: 20.00-22.00 uur

Locatie: Ruimte van Zen.nl Dordrecht

Gebouw VVV Breda
Willemstraat 17 - 19
4811 AJ Breda

Investering: €235, incl. oefendag, cursusmap en twee mp3/cd's.

Meer info op www.mindvol.nl/breda